Techniki na pokonanie stanów lękowych

Techniki na pokonanie stanów lękowych Cras eget sem nec dui volutpat ultrices.

Stan lękowy to nieprzyjemny stan: szybsze bicie serca, bezsenność. Czy warto od razu iść z tym do lekarza? Jak zmagać się z codziennymi wyzwaniami?

Stany lękowe to naturalna reakcja organizmu na sytuacje, którym towarzyszy ryzyko i duży stres. Istnieją jednak sposoby na radzenie sobie z nimi. Nie warto pozwolić na to, by lęk nami zawładnął!

Kilka słów o stanach lękowych

Mówi się, że stany lękowe można śmiało zaliczyć do jednej z najczęściej przypadających obecnie dolegliwości. To właśnie one są powodem dodatkowych wizyt u lekarzy i terapeutów. W odróżnieniu do ataków paniki (o których możecie więcej przeczytać w naszym artykule poświęconego temu zagadnieniu), istnieje wiele sposobów na radzenie sobie z nimi. Niestety nie istnieje żaden magiczny lęk, który od ręki odejmie nasze problemy. Dlatego chcemy Wam przedstawić techniki, których regularne stosowanie pozwoli je stopniowo zmniejszać i jak najbardziej zminimalizować negatywny wpływ na nasze codzienne życie.

Mówiąc krótko, stany lękowe to odczuwanie niepokoju, który pojawia się niekontrolowanie w dowolnym momencie naszego życia. Tym stanom mogą towarzyszyć:

  • tachyrkadia – przyśpieszenie akcji serca, często powyżej 100 uderzeń na minutę,
  • nadmierne pocenie,
  • bezsenność.

Dużym utrudnieniem jest to, że stanu lękowego nie da się wcześniej przewidzieć. Co zrobić, by nauczyć się z nimi radzić?


(fot. LSW Targówek )

Za dużo presji

Jednym z czynników wpływających na problem z lękiem jest życie w ciągłym pośpiechu, działanie pod presją. Zauważyliście, że gdy jesteście w stresującej sytuacji, kiedy odczuwanie niepokój to nie możecie ustać w miejscu? Inną cechą charakterystyczną może być tak zwany multitasking: zajmowanie się kilkoma pracami jednocześnie. Ważne jest, by nasz mózg regularnie odpoczywał, a to oznacza widoczne zmniejszenie ilości wykonywanych zadań.Od czego warto zacząć? Dobrym początkiem może być spowolnienie chodu, zrobienie listy zadań w których zaznaczymy ich wagę. Odpoczynek w czasie pracy (przynajmniej 5 minut na godzinę), popołudniowa drzemka czy przede wszystkim nie branie na swoje barki zbyt wielu zadań. Spowolnienie trybu życia sprawi, że będziemy bardziej zrelaksowani, a nasz wypoczęty mózg będzie sobie lepiej radzić z codziennymi zadaniami.

Wdech, wydech

Może się to wydawać zabawne, ale osoby zmagające się ze stanami lękowymi często nie rozumieją prostego polecenia, jakim jest oddychanie. Nie chodzi tutaj o oddychanie jako czynność mechaniczną czy nieświadomą, a odpowiednie techniki: powolnego i głębokiego oddychania. Pomoże to szybko się zrelaksować i przejąć kontrolę nad sytuacją.

Doskonałą formą radzenia sobie z lękiem jest również medytacja. Codzienne, regularne sesje pomogą nam się wyciszyć i panować nad emocjami. Inną zalecaną metodą jest również spojrzenie na problem z innej perspektywy.

Przy stanach lękowych warto unikać:

  • analizowania wszystkiego,
  • natrętnych, negatywnych myśli,
  • przewidywania czarnych scenariuszy,
  • spędzania czasu z toksycznymi osobami,
  • narażania się na stresujące sytuacje.

Komentarze

Whoops, looks like something went wrong.