Deutsche Bahn i Siemens Mobility - nadchodzi era wodoru?

Niemiecki państwowy przewoźnik kolejowy Deutsche Bahn ogłosił, że w 2024 r. rozpocznie testy eksploatacyjne pociągu napędzanego energią elektryczną z ogniw paliwowych zasilanych wodorem. Pociąg ten ma kursować między Tybingą a Pforzheim, zastępując tam jeden ze składów napędzanych silnikami Diesla.

Dekarbonizacja czas start!

Planem producenta są pociągi napędzane wodorem, rozwinięta infrastruktura i innowacyjna stacja paliw, która umożliwi tankowanie pociągu w ciągu zaledwie 15 minut. Pociąg wodorowy o mocy 1,7 MW będzie osiągał prędkość 160 km/h, a jego celem jest odmiana wizji transportu kolejowego. Z szacunków wynika, że projekt ten pozwoli "zaoszczędzić" 330 ton CO2. Michael Peter z CEO w Siemens Mobility na oficjalnej stronie napisał:

"Wodór prowadzi nas w kierunku zaawansowanej, wolnej od emisji kolei. Taka forma transportu wniesie znaczący wkład w realizację celów klimatycznych."

fot. raportkolejowy

Szybko i eko

Siemens Mobility wykorzysta do projektu budowy pociągu zespół trakcyjny, zbudowany na bazie składu Mireo Plus H, który spółka Siemens produkuje. Zasięg zaś przewidziano na 600 kilometrów. Jak to wszystko będzie działać? W układach napędu wodorowego, w wyniku reakcji wodoru i tlenu powstaje energia elektryczna i woda oraz para wodna jako efekty uboczne. Napęd pociągów będzie składał się z ogniwa paliwowego i akumulatora litowo-jonowego.

"Dzięki temu projektowi po raz kolejny udowadniamy, że Deutsche Bahn to nie tylko grupa zajmująca się mobilnością, ale i technologią. Fakt, że będziemy produkować wodór lokalnie z energii elektrycznej wytwarzanej w sposób przyjazny dla środowiska i tankować pociąg tak szybko jak pociąg spalinowy pokazuje, że przyjazny dla klimatu ruch regionalny jest możliwy. Musimy ograniczyć zużycie paliw kopalnych do zera. Tylko w ten sposób DB może być neutralne dla klimatu do roku 2050. Do tego czasu, nie będziemy już eksploatować żadnego pojazdu zasilanego olejem napędowym"

- powiedziała Prof. Sabina Jeschke, członek zarządu DB ds. cyfryzacji i technologii.

Taka organizacja wodorowa może także niedługo dotrzeć do Polski! Szybciej, niż nam się wydaje. Jak pisała niedawno "Rzeczpospolita", zakupem takich maszyn zainteresowany jest już samorząd województwa wielkopolskiego oraz pomorskiego. Wodorowe pociągi mogłyby kursować po 63-kilometrowej trasie Reda-Hel.

Komentarze